AH SM 2017; Oulun kaupunginvaltuuston pj Juha Hännisen tervehdys.

Hyvää viihdettä ja tehokasta draamaa

Ampumahiihto on perinteikäs, vahva laji. Siitä on myös tullut yksi seuratuimpia talvilajeja. Ampumahiihto kerää sekä Suomessa että maailmalla huikeita yleisömääriä. Laji on siis mitä mainioin ihmisten yhdistäjä yleismaailmallisestikin. Laji on näkyvästi esillä myös medioissa, kun maailmancupkisoja seurataan suorina tv-lähetyksinä.

Pohjois-Suomessa on voimakkaita ampumahiihdon seuroja. Lajin harrastajamäärät ovat kasvamaan päin. Seutumme on myös kasvattanut useita hyviä ampumahiihtäjiä maajoukkueisiin. Tulevaisuuden näkymät ovat lajille hyvät esimerkiksi harjoitus- ja kilpailuolosuhteiden kehittymisen ansiosta. Keväällä Pohjois-Suomen luminen maasto antaa meille suuren valtin. Ampumahiihtokisoja on täällä siksi turvallista järjestää, hiihtomateriaalia riittää. Pohjois-Suomella on hyvä jatkumo usean vuoden ajalta laadukkaasti järjestetyistä kisoista. Toivon että tulevaisuuden toivomme, lapsemme ja nuoremme, löytävät lajin pariin. Lajin luonteeseen kuuluvat yhteisharjoitukset ja yhdessä tekeminen ja kehittyminen. Siksi laji opettaa paljon esimerkiksi vastuullisesta kansalaisuudesta ja määrätietoisesta harjoittelusta. Mikä mukavinta, laji yhdistää vanhemmat ja lapset joukkueeksi, jota seuran toiminta tukee. Ampumahiihto on siis mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen kasvattaja.

Meillä on onni tänä vuonna isännöidä Oulussa tätä vauhdikasta ja helposti seurattavaa lajia. Se on kuitenkin luonteeltaan myös vaativa kestävyysurheilulaji, jossa kaksi elementtiä, hiihto ja ammunta, vaikuttavat tulokseen. Yleisön silmille se on siis jännittävä ja dramaattinenkin laji eli mitä parhainta viihdettä.

Odotettavissa on hyvin järjestetyt ja jännittävät kilpailut Oulun Hiihtoseuran osaavissa käsissä. Sitten vain toivomme aurinkoista keliä. Oulun kaupungin puolesta toivotan kaikki tervetulleiksi jännittäviin ampumahiihdon kisoihin Oulun Sankivaaraan!

Juha Hänninen

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja